fbpx

Pilates lessen in Leuven

Find your movement, find your balance, find your strength.

Wat kun je verwachten van Pilates

 

Pilates is een workout methode die de nadruk legt op diepe spieren,
flexibiliteit, evenwicht, coördinatie en een goede houding. De techniek
werd tijdens de Eerste Wereldoorlog ontwikkeld door de Duitse uitvinder
Joseph Pilates. Pilates noemde zijn methode Contrology omdat hij ervan
overtuigd was dat zijn oefeningen de mentale vermogens gebruiken om
de spieren te beheersen. De nadruk van de methode ligt op de spieren, die
ervoor zorgen dat het lichaam in de correcte balans staat en de
wervelkolom ondersteunen.
Pilates bestaat uit een reeks van vloeiende oefeningen die uitermate
geschikt zijn om weer te starten met sporten na een revalidatie, een
kwetsuur of bevalling. De meer inspannende vorm (d.i. intermediate)
daagt je meer uit en vraagt wel degelijk een lichamelijke inspanning.
Samengevat is Pilates een ideale mix tussen inspanning, ademhaling en
stretching die zowel inspannend als ontspannend zal aanvoelen op fysiek
en mentaal niveau.
Als osteopaat en revalidatiedeskundigen raden we Pilates vaak aan als
sport, zowel curatief als preventief.

 

Schrijf je hier in voor de Pilates sessie

Ontdek de principes van Pilates

Ademhaling

 

In alle oefeningen en bewegingen wordt de ademhaling geïntegreerd. Zo behouden we onze focus en vergroten we de zuurstoftoevoer. Een doelgerichte correcte ademhalingstechniek helpt om het lichaam te stretchen en spanning los te laten.

Centrering

 

Elke beweging gaat van binnen (ook wel het Powerhouse genoemd) naar buiten. Alle energie voor de oefeningen komt uit het krachtcentrum en vloeit voort naar andere lichaamsdelen. De meeste Pilatesoefeningen zijn direct of indirect gericht op het verstevigen van dit inwendig korset.

Concentratie

 

Concentratie is de belangrijkste factor in de verbinding tussen lichaam en geest. In alle oefeningen geven we aandacht aan de bezigheid in het moment. Na de les ervaar je een gevoel van rust. Je hoofd is leeg en je bent meer in contact met je lichaam.

Controle

 

Pilates vereist volledige beheersing van je lichaam en geest. Iedere beweging voeren we nauwkeurig uit. Zo hebben we volledige controle over de uitgevoerde bewegingen. Wist je trouwens dat leren bewegen vanuit controle je zelfvertrouwen geeft?

Precisie

 

Alle oefeningen tijdens onze sessie hebben een duidelijke structuur, vorm en optimale dynamiek. Het helpt verkeerde bewegingspatronen te herprogrammeren wat resulteert in een betere lichaamshouding waardoor het ook helpt in het voorkomen van blessures.

Vloeiende bewegingen

 

De volledige sessie bestaat uit een vloeiende opeenvolging van oefeningen. Deze manier van bewegen verhoogt de soepelheid van gewrichten en spieren terwijl het lichaam getraind wordt in het verlengen en bewegen in een ritme.

Pilates lessen

Pilates Ladies Only

 

Deze les is 100% voor en door vrouwen , echte girlpower dus. Wie de voorkeur heeft om enkel met vrouwen te sporten, kan dat in deze les helemaal comfortabel en van thuis uit doen. Je kan deze les thuis ook samen met je vriendinnen, familie of huisgenoten volgen. De inhoud verschilt niet van andere lessen. Deze online les heeft hetzelfde niveau als een Pilates Open Level, dat wil zeggen dat er steeds bij elke oefening verschillende variaties worden gegeven. Iedereen bepaalt zijn eigen tempo.

 

Schrijf je hier in voor Pilates Ladies Only

Pilates voor beginners

 

In deze pilates les worden de oefeningen stap voor stap uitgelegd, met veel instructies. Het tempo wordt afgestemd op de deelnemers en wordt naargelang je eigen vooruitgang mee opgebouwd. Er wordt steeds veel informatie gegeven waarom we welke houding doen en waar we precies aan werken. Er is veel ruimte voor hulp en correcties. Bovendien worden de basisprincipes qua ademhaling en lichaamshouding hier uitgebreid uitgelegd. Geen idee of pilates iets voor jou is? Kom het eens proberen in deze beginners les!

 

Schrijf je hier in voor deze Pilates voor Beginners

Pilates Open Level

 

Open level betekent een open niveau. Iedereen kan aan deze les deelnemen, er worden steeds verschillende variaties getoond en uitgelegd. Je kan dus zelf kiezen hoe ver je je verdiept in de houding en in samenspraak met je lichaam kan je jezelf meer uitdagen of je basishouding versterken en verdiepen. We zoeken steeds de balans tussen uitdaging en versterking, met respect voor je eigen lichaam en grenzen.

 

Schrijf je hier in voor Pilates Open Level

Pilates Intermediate

 

Het intermediate niveau is voor meer ‘advanced’ pilates beoefenaars. De houdingen worden wat uitdagender en het tempo ligt wat hoger. Iedereen bepaalt natuurlijk zelf hoe ver dat je jezelf gaat verdiepen. Hou je van een uitdagende work-out en heb je de basis pilates houdingen onder de knie? Dan is deze les iets voor jou!

 

Schrijf je hier in voor Pilates Intermediate

Soft Pilates

 

In deze pilates les ligt het tempo wat lager, de bewegingen zijn wat rustiger, in combinatie met een bewuste ademhaling. Er wordt gefocust op het versterken van de gewrichten en de ruggengraat, alsook werken we aan een gezonde basishouding. Wie graag op een rustige en bewuste manier zijn lichaam wilt versterken en verstevigen, kan dat in deze les doen, met voldoende aandacht voor de eigen grenzen en noden. Deze toegankelijke les biedt veel ruimte voor aanpassingen en correcties bij bepaalde klachten, kwetsuren of ouderdomskwaaltjes. Ook ideaal voor te starten met sporten tijdens of vlak na je revalidatie.

 

Schrijf je hier in voor Soft Pilates